Internetselaimen tekijä Opera Softwarella oli mahtavan hyvä kvartaali ja aikoo ostaa videonpakkausyhtiö Skyfire Labsin. Opera on ilmainen internetselain, joten on hieman yllättävää, että sen tekijä on tienannut ylipäänsä yhtään rahaa.


Kauppahinta on 155 miljoonaa USA:n dollaria. Skyfiren sijaintipaikka on Mountain View, Kalifornia. Sen tuote, Rocket Optimizer, pakkaa videota ja muuta multimediaa nopeampaa toimitusta varten. Skyfiren toinen tuote on Horizon, joka toimii selaimen laajennuksena ja työkalupalkkina ja antaa käyttäjän personalisoida selaimensa ja sitä voivat operaattorit muokata.


Opera on julkistanut tuloksensa viime vuoden viimeiselle neljännekselle. Liikevaihto oli 60,7 miljoonaa USD, nousua 39 %. Mobiilimainonnan liikevaihto oli 19.6 miljoonaa USD, nousua 4,1 miljoonaa. Operan mobiilikäyttäjien kokonaismäärä oli 229 miljoonaa, nousua 30 %.


Opera saa tulonsa selaimensa muokkaamisesta mobiiliverkkooperaattoreille ja hakujen suuntaamisesta Yandexin ja Googlen tapaisille sivuille. Skyfiren teknologia voi vähentää kaistanleveyttä ja mukautua nopeasti verkon kapasiteetin yllättäviin pudotuksiin.


Skyfiren hallituksen puheenjohtaja Jeffrey Glueckista tulee johtaja Operan operaattoriliiketoimintaan. Skyfire pysyy Skyfirena, brändinä, itsenäisenä tytäryhtiönä ja visiona. Sen visiona on pilvilaskenta ja verkon toimintojen virtualisointi (NFV), joka ratkaisee valtavia ongelmia mobiiliverkoissa.


Yrityksillä on yhtäläisyyksiä. Opera käyttää palvelimen puolen pakkausta datakustannuksien vähentämiseksi. Skyfire käyttää palvelimen puolen renderöintiä videolle. Tämä liittyy mobiilioperaattoreihin. Avain on operaattorien siirtyminen softamääriteltyihin verkkoihin (software-defined networking (SDN)). Yhtiöt tuovat seuraavan vuoden aikana uusia tuotteita operaattoreille, uusia tapoja tarjota mobiilia Internetiä, kuten “toll-free data” ja  “ad-supported data”.


Olemme pitkään jakaneet hengen Operan kanssa, joka käytännössä keksi pilvipohjaisen pakkauksen ja palvelimen puolen kiihdytyksen. Operalla on valtava jalansija paikoissa kuten Brasilia, Venäjä, Intia ja Kiina. Seuraava miljardi Internetin käyttäjää on mobiilikäyttäjiä.


155 miljoonaa dollaria Skyfiren kaltaisesta yrityksestä kuulostaa paljolta. Toivottavasti Opera on laskenut hinnan sopivan kyseiseen kauppaan. Näissä yritysostoissa on kauppahinnalla taipumus paisua ylisuureksi.


Kaupan kannattavuuden ratkaisee lopulta Skyfiren kyky tuottaa ratkaisuja mobiilioperaattoreille. Mahdollisesti yhtiöt voivat sovittaa Skyfiren tekniikkaa paremmin toimimaan Opera-selaimessa. Mobiilioperaattoreille on kuitenkin intressi saada tekniikkansa toimimaan hyvin yhteen selaimissa yleensä. Ulkopuolisen on vaikea sanoa mitään yritysostojen kannattavuudesta, koska kunnon analyysiin ei ole aikaa.


Alkuperäinen artikkeli on luettavissa allaolevasta osoitteesta.

http://blogs.computerworld.com/cloud-computing/21787/shock-opera-makes-piles-cash-buys-skyfire-labs-itbwcw